Guide: Quadcopter frame – Sådan vælger du den bedste til dine behov!

Droner kommer i mange forskellige former og farver, men der er nogle ting man skal være opmærksom på, hvis man regner med at få den optimale ydelse ud af sin drone. Man skal nemlig huske at købe en ramme der passer til ens flyvestil. Hvis det er muligt, så gå altid efter en quadcopter frame i carbon fiber – det er det letteste og mindst fleksible (mindre vibrationer er godt) materiale som ikke koster en bundegård. Alle de quadcopter frames vi sælger er lavet af carbon fiber.

Skal man flyve race, så vægten af rammen en vigtig faktor, for man vil jo gerne kunne flyve så hurtigt så muligt. Læs med nedenfor, og hør om hvilken frame der ville passe godt til din flyvestil.

Dead cat-layout

dead cat drone frame

Dead cat layoutet ses ofte på større droner, som har plads til en gimbal og derved et påsiddende kamera. De to forreste propeller er længere fra hinanden end de to bagerste. Dette er en god idé, da propellerne ikke så nemt kommer i vejen for kameraet, og man derved kan få det skarpeste billede. Framen bruges også i nogen FPV quadcopters, da det er bedre at have frit udsyn end at kunne se propeller når man flyver FPV. Et eksempel på dette kunne være RotorX Atom 122, som er en lille quadcopter med en dead cat frame. I nyere quadcopter frames bruges den ikke så meget længere, da mange et begyndt at pege FPV kameraet en smule opad, og propellerne derved ikke kommer i vejen.

Dead cat-layoutet er derfor anbefalet til:

  • Store quadcopter der skal bære en gimbal med HD kamera
  • FPV quadcopters der ikke flyver så hurtigt

Byggesværhed: 2/5

X-layout

true x quad

X frames er de originale quadcopter rammer, og vil altid være de rammer hvor man får længst flyvetid, da der er præcist lige langt mellem hver motor. De er blevet enormt populære idet de generelt er en smule lettere end H-layout frames, og så skal man ikke lave motor mixing i cleanflight eller betaflight.

En ulempe ved X frames er, at man ofte kan se propellerne når man flyver FPV. Dette kan undgås ved at rette FPV kameraet opad, så når man flyver fremad, så er ser kameraet horisonten i stedet for jorden. Ved brug af en X frame, så er FPV kameraet også bedre beskyttet – dette skyldes, at armene stikker ud foran kameraet, og tager slag i stedet.

Det bedste ved en X frame er, at COG (center of gravity) er lige i midten af den. Herudover har man også mulighed for at svinge størst mulige propeller på mindst muligt plads. Fx. kan du ofte svinge 5″ propeller på en 210mm ramme eller 4″ propeller på en 170mm ramme.

X frames anbefales til FPV race, men få bruger dem også til akrobatik.

Byggesværhed: 3/5Se vores udvalgt af X Frames

H-layout

ZMR250

Ovenstående billede er en ZMR 250 frame. Det var for ca. et år siden en af de mest populære quadcopter rammer.

H-layout rammer er formet som et H, som ligger på siden. De bruges ofte til akrobatik, da det er relativt nemt at holde orienteringen med en H frame i stedet for et X-layout. Dronens indmad (flight controller og power distribution board), er ofte også bedre beskyttet på H frames end andre layouts.

H-layouts er ikke specielt populære mere, men kan godt anbefales hvis man gerne vil lave LOS (line of sight) akrobatik.

Byggesværhed: 2/5

Pod-layout

pod layout

Pod-layout frames er noget relativt nyt. De her rammer er generelt de letteste rammer der findes og er derfor perfekt til FPV race. De er dog ofte lavet af helt stykke carbon fiber, så hvis man knækker en arm, så skal hele quadcopter rammen udskiftes.

At bygge en pod racer, så skal man have erfaring med quadcopters tidligere. Dette er klart det sværeste at bygge, da det kræver at man skal putte mange komponenter ovenpå hinanden uden at kortsluttet noget – hvilket ikke er nemt!

Pod quadcopters bruger generelt kun x-layoutet, da det er det mest optimale til FPV race.

Denne type ramme kan kun anbefales, hvis man i forvejen er dygtig til at bygge droner og man godt kunne tænke sig at slå rekorder på banen.

Byggesværhed: 5/5

Quadcopter frame tykkelse

Alle de forskellige frames kommer i forskellige tykkelser. Jo tykkere en ramme er, jo sværere er det at knække den – det giver lidt sig selv.

Men hvor tyk skal rammen så være?

Det afhænger af hvor stor motorer dronen bruger. Så jo større motor, jo tykkere ramme.

Jeg har tilføjet lidt anbefalinger:

  • 3″ propeller: 2-3 mm – gerne 3 mm hvis det er 13xx motorer
  • 4″ propeller: 3-4 mm – 3 hvis man kører med 18xx motorer og 4 hvis man kører med 22xx motorer
  • 5″ propeller: 4-5 mm – her er det lidt hip som hap. Vælg 5mm hvis det er til akrobatik og 4mm hvis det er til fpv race.

Bemærk: Det er bundpladen, der hvor motorerne sidder, der skal være disse tykkelser. Mange drone rammer kommer også med en topplade. De behøver ikke at være mere end 2mm tykke.

Husk at tjekke vores udvalg af quadcopter frames!

Mads

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *